Ro i sinnet – Fire enkle øvelser

Vegg Mal_9361

Her er fire øvelser du kan teste ut hjemme når du føler deg stresset og ufokusert.

Gå en stille tur. Sett av ti minutter til å gå en runde rundt kvartalet. Lytt til tankene dine. Når en tanke eller følelse dukker opp i bevisstheten din, kall den ved navn for eksempel uro. Gjenta ordet et par ganger. Dette gjør deg oppmerksom på egne tanker og følelser som skaper denne uroen. Legg merke til om det er visse tanker som fremkaller denne følelsen.

Pust med magen. Sett deg på en stol og lukk øynene. Kjenn hvordan magen utvider seg når du puster inn og synker inn når du puster ut. Følg hvert åndedrett på denne måten og hver gang en tanke avbryter deg, noter denne ned uten å vurdere den. Å puste med magen hjelper deg å finne roen og ta tilbake kontrollen over deg selv.

Spis en rosin. Se nøye på den og legg merke til alle rynker og sprekker i skallet. Se at ingen rynke er lik den andre. Lukt på den. Kjenn på den og merk at den er klebrig. La den rulle i munnhulen og kjenn hvordan den smaker. Kjenn hvordan rosinen glir ned i halsen når du svelger. Her lærer du deg å tenke på hva du gjør i stedet for å utføre en mengde automatiske handlinger.

Øv deg på å sitte. Sitt på gulvet og vær helt stille i samme stilling. Observer tankene som flyr forbi og la dem flagre videre. Dette er en hurtigstart på en meditasjonsteknikk som trener deg opp til å vende tilbake til øyeblikket her og nå.

Til refleksjon
Kunne du tenke deg å prøve noen av rådene?
Har du prøvd noen? Virket de?
Har du andre forslag til stressmestring? Snakk med andre om dette.

Kilde: Kvinner og Klær

Et nettsted for voksne som ønsker å bli bedre til å lese og skrive