Er det køkaos på bussene der du bor?

I Oslo irriterer folk seg så mye over elendig køkultur blant busspassasjerer at Ruter har bestemt at det kun skal være lov å gå på bussen i døra foran, og gå av bussen i bakdørene. I tillegg skal alle nå vise gyldig billett til sjåføren.

Før
Sånn var det jo tidligere også, at alle viste billett, men ettersom tida har gått, er det blitt mer slurv. Eller kanskje det heter forenkling av tjenesten? De som er oppi åra husker nok at det på busser og trikker, i alle fall i hovedstaden, var en trikkeføreren også minst én billettselger – og dermed også automatisk en kontrollør. Hvordan det var med påstigningen på de gamle, åpne trikkene vet jeg ikke, men jeg tror jeg har sett at folk fløy på i farta og at det ikke var så nøye med akkurat det. Men billetter kjøpte de vel stort sett alle sammen, eller?


Etter hvert måtte sjåføren både selge billetter og kjøre.
Ute på landet der det ikke er så mange passasjerer, er det sikkert en grei ordning. Men i de store byene, ble den nye oppgaven en ekstra byrde for sjåførene som i utgangspunktet hadde dårlig tid på ruta si. Tenk så frustrerende når det kom passasjerer som betalte med store penger eller som hadde tømt sparebøssa for å skrape sammen nok til en billett!

Alle kjøper jo billett!
I de senere åra har vi kunnet kjøpe billetter på forhånd, også digitalt. Og det har utviklet seg til et gjensidig tillitsforhold, de som går på bussen har gyldig billett. Vi har stolt på dette og foretar bare noen stikkontroller.
Så viser det seg at en ikke kan stole på alle likevel. Det er flere som sniker på buss og trikk i Oslo i alle fall, enn godt er. Transportselskapene taper mange penger.
Bussjofor
Til ettertanke
Hvilke to argumenter har Ruter for å endre på- og avstigningsrutinene på bussen?

Hva betyr disse orda? (Dersom du ikke vet det, bør du slå opp eller snakke med andre om dem.)
Køkultur – frustrerende – å betale med store penger?
Hvorfor er det frustrerende når passasjerer kom med innholdet fra sparebøssa?

Hva er Ruter?
Ruter AS er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus som er eid av Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %).

Et nettsted for voksne som ønsker å bli bedre til å lese og skrive