Dekkskifte

Les denne samtalen mellom deg som arbeider i bilverkstedet og kunden.
Hvordan kan du svare på kundens spørsmål og hvordan kan du forklare at kunden ikke alltid har rett?

Du: Hei, hva kan jeg hjelpe deg med?
Kunden: Jeg skulle skiftet vinterdekk på bilen min.
Du: Har du brukbare dekk, eller trenger du nye?
Kunden: Jeg trenger ikke nye dekk. Kan du sette på disse dekkene nå? Jeg har det travelt!
Du: Dessverre har vi ikke tid til flere dekkskift før om to dager.
Kunden: Kan jeg betale deg ekstra for at dere gjør det nå med en gang og i alle fall innen en time?

Til ettertanke – diskuter gjerne med andre
Skal du ta imot penger og legge om dekkene til denne kunden først? Hvorfor? Hvorfor ikke? Prøv å begrunne * svaret.
Du ser dessuten at dekkene til kunden er så slitte at de ikke vil gå gjennom kontroll. Tør du fortelle kunden det? Hva ville du sagt?

* betyr å forklare hva du mener om saken

Et nettsted for voksne som ønsker å bli bedre til å lese og skrive